Atsaucoties uz Tiesībsarga biroja aicinājumu izvērtēt situāciju par Augstākās izglītības iespējām jauniešiem ar invaliditāti
Atsaucoties uz Tiesībsarga biroja aicinājumu izvērtēt situāciju par Augstākās izglītības iespējām jauniešiem ar invaliditāti, LBaKT 2016. gada augustā organizēja biedru diskusiju grupas klātienē, lai apzinātu situāciju, un saskaņot viedokļus par Augstākās izglītības iespējām jauniešiem ar invaliditāti Latvijā un sagatavotu vēstuli tiesībsarga birojam.
Latvijas Republikas tiesībsargam
Jurim Jansonam
Tiesībsarga birojs
Baznīcas iela 25, Rīga LV-1010
Par bērnu un jauniešu ar invaliditāti – funkcionāliem traucējumiem
iespējām studēt Latvijas augstskolās
Labdien!
Biedrības Latvijas
Bērniem ar Kustību Traucējumiem biedru apkopotais redzējums un
analīze, kā arī daži piemēri, kāpēc ļoti maz jaunieši ar
invaliditāti studē augstskolās un iegūst augstāko izglītību?
Piemērs Nr.1:
Mūsu ģimenei izglītības jautājums bija aktuāls pagājušā gadā, kad 2
mēnešus pirms Valsts centralizētajiem eksāmeniem, mūsu 18. gadīgais
dēls Ričards ( mācījās 3. Valsts ģimnāzijas 12. a klasē), pēc
muguras smadzeņu insulta, kļuva par 1. grupas invalīdu. Radās
smagi jautājumi – kā viņš, pārvietojoties riteņkrēslā, spēs
iekļauties mācību darbā, veiksmīgi nolikt eksāmenus, iestāties un
mācīties savā izvēlētajā augstskolā.
Mūsu ģimenei sadarbībā ar Valsts izglītības satura centru ( VISC)
un skolas direktora, pedagogu kolektīva, klases audzinātāja
atbalstu izdevās nokārtot Ričardam atbalsta pasākumus centralizēto
eksāmenu kārtošanai. Līdz ar to dēls varēja likt eksāmenus
atsevišķā telpā, ar laika pagarinājumu un atpūtas brīžiem. Bez šiem
atbalsta pasākumiem, iespējams, ka Ričards nebūtu tik veiksmīgi
nokārtojis Valsts centralizētos eksāmenus un līdz ar to viņam
nebūtu iespēja iestāties savā izvēlētajā augstskolā – RTU, Datora
informācijas tehnoloģijas fakultātes pilna laika studijās.
Diemžēl arī ne visas augstskolas, fakultātes ir pielāgotas
jauniešiem ar kustību traucējumiem. Arī RTU Datora informācijas
tehnoloģijas fakultāte Meža ielā 1 atrodas PSRS laikā celtā
ēkā, kurā nav iespējams iekārtot pacēlāju Ričardam. Pasniedzēji ir
ļoti atsaucīgi un pārceļ savas lekcijas uz 1. stāva auditorijām,
bet diemžēl laboratorijas no 4. un 5. stāva pārcelt nav iespējams.
Tāpēc mēs esam pateicīgi atsaucīgajiem kursa biedriem, kas Ričardu
katru dienu izcilā.
Arī pati nokļūšana līdz augstskolai jaunietim riteņkrēslā ir
problemātiska. Mēs dzīvojam 1978. gadā celtā daudzstāvu mājas 9.
stāvā. Lai iekārtotu mūsu trepju telpā pacēlāju un invalīda
automašīnas stāvvietu pie mājas, esam rīkojuši vairākas mājas
iedzīvotāju kopsapulces, kurās esam saņēmuši 108 mājas iedzīvotāju
atbalstu un sapratni par izveidojušos situāciju, to viņi ir
apliecinājuši ar saviem parakstiem. Bet diemžēl no namu
pārvaldes esam saņēmuši 2 atteikumus, jo 5 paraksti nav no dzīvokļu
īpašniekiem. Cik zināms, šie cilvēki ir izbraukuši no Latvijas –
tātad mums nebūs iespējams visus parakstus savākt un līdz ar to
Ričardam arī turpmāk katru rītu būs jāriskē ar savu dzīvību, lai
nokļūtu līdz pirmajam stāvam un automašīnā aizbrauktu līdz mācību
iestādei. Ričards gan cer, ka 5 gadu laikā pienāks rinda uz
pacēlāju un sociālo dzīvokli. Pašvaldībām būtu jārada iespēja
studentiem ar invaliditāti nokļūt mācību iestādēs.
Ar cieņu Anda.
Piemērs Nr.2:
Mana meita Anna ir persona ar invaliditāti kopš dzimšanas un šobrīd
viņai ir 19 gadi. Pamata diagnoze ir sarežģīta (spina bifida
myelomeningocele, hydrocephalus interna), jo ietver dažādus
funkcionālus traucējumus – kustību traucējumus, ortopēdiskus
traucējumus, jušanas traucējumus, mazā iegurņa orgānu darbības
traucējumus, mācību traucējumus. Lai tiktu galā, sadzīvotu un
uzlabotu to, ko potenciāli ir izredzes uzlabot, katrā no minētajām
funkcionālo traucējumu jomām ik dienu ir nepieciešams veltīt daudz
uzmanības, ieguldīt daudz darba; faktiski, var teikt, ka katrā no
traucējumu jomām ik dienu jāīsteno sava “menedžmenta
programma”.
Pagājušajā gadā Anna pabeidza mācības privātajā vidusskolā un ir,
ieguvusi atestātu par vidējo izglītību. Kopumā Anna ir mācījusies
divās vispārizglītojošajās skolās un, atskatoties uz skolas solā
pavadītajiem gadiem, ir pārdomas un secinājumi, un pats galvenais
no tiem: mācību sistēmai skolās jābūt DAUDZ elastīgākai, lai katrs
no skolēniem ar īpašām vajadzībām varētu pilnvērtīgi apgūt mācību
priekšmetus, JA viņi to vēlas (ir arī tādi, kas nevēlas).
Pārējie secinājumi ņemot vērā konkrēto manas meitas pieredzi:
⦁ bērniem ar invaliditāti jārada iespēja individuāli izvērtēt
vecumu, no kura uzsākt mācības 1. klasē (mūsu gadījumā 10-11 gadi);
manai meitai tas būtu krietni atvieglojis mācību procesu un arī
iegūtās zināšanas mācību priekšmetos pilnīgi noteikti būtu labākas
attiecīgi mācībām veltītais laiks gan skolā, gan mājās būtu
izmantots daudz lietderīgāk; nedomāju, ka ir ļoti daudzi bērni ar
īpašām vajadzībām, kam šāda iespēja būtu nepieciešama, bet tādai ir
jābūt arī, ja valstī ir tikai viens bērns, kura izglītībai tas
varētu nākt par labu;
⦁ skolēniem ar invaliditāti jārada iespēja vispārizglītojošās
izglītības procesā virzīties uz priekšu lēnāk, piemēram, 10. klases
mācību priekšmetus sadalīt un apgūt divos gados; ne visiem to
vajadzēs un ne visi to gribēs, bet jārada tāda iespēja;
⦁ skolēniem ar invaliditāti jārada iespēja labāk un
pilnvērtīgāk apgūt tos priekšmetus, kas viņiem padodas (Piemērs:
matemātikas mājasdarbu ļoti cenšas un pilda 1.5 stundu (beigās
vienalga izrādās, ka šķērsām), bet latviešu valodas mājasdarbu
(kura labi padodas) pilda “pa fikso” pavirši 10 minūtēs; rezultātā
- slikti paveikts mājasdarbs abos priekšmetos); manuprāt,
lietderīgi būtu bijis diferencēt mācību līmeni, matemātikā ļaujot
apgūt vienkāršāka, zemāka līmeņa programmu;
⦁ skola un skolotāji nav gatavi strādāt ar bērniem invalīdiem;
viņiem trūkst zināšanu, prasmes un pārliecības, kā arī motivācijas,
kā rezultātā bērns ar problēmām klasē tiek uztverts kā
apgrūtinājums; mācību sistēmai vajadzētu būt tādai, kas skolu un
skolotājus pilnībā nodrošina ar nepieciešamo atbalstu, ja skolā
mācās skolēns ar īpašām vajadzībām, lai skola un skolotāji
neizjustu bērnu invalīdu klātbūtni kā nastu, bet mācītu tos ar
prieku; šobrīd realitāte rāda - lai atrisinātu skolēnu ar
invaliditāti īpašās vajadzības, vecākiem, skolai, skolotājiem
jāizcīna milzu cīņa, jo tiklīdz kāda no skolēna individuālajām
vajadzībām neiederas pieņemtajos noteikumos vai likuma normās, tā
atrisināt to ir teju neiespējami vai vispār neiespējami; domāju,
nav, ka skolēnu ar invaliditāti individuālās īpašās
vajadzības;
⦁ skolas un skolotāju rīcībā jābūt brīvi pieejamiem vai
(viegli nokārtojamiem) resursiem, lai skola atbilstoši varētu
izglītot skolēnus ar invaliditāti;
⦁ pieņemot, ka mērķis ir veicināt to, lai bērni un jaunieši ar
invaliditāti tiektos pēc izglītības, viņiem jājūt, ka mūsu valsts
likumi un noteikumi gan uz papīra, gan dzīvē darbojas viņiem par
labu; pašlaik situācija daudzos gadījumos ir absurda, jo tiek
meklēts, kuram likumam vai noteikumiem atbilst bērns, nevis kā
traktēt likumu bērnam par labu pēc būtības un faktiskās
situācijas.
Pēc pašu iniciatīvas un vienošanās ar skolu (privāto, protams)
pašlaik mana meita turpina apmeklēt stundas vidusskolā tajos
priekšmetos, ka viņai labāk padodas un kurus tāpēc ir vērts apgūt
pamatīgāk. Iespējams, turpināsim to arī nākamajā gadā. Pagaidām nav
pieņemti nekādi lēmumi un nav skaidru risinājumu, ko darīt tālāk –
vai meklēt kādas apmācības kursu veidā vai mēģināt uzsākt studijas
augstskolā.
Runājot par to, kāpēc jaunieši ar invaliditāti neturpina
izglītoties, es saskatu divas vienlīdz nopietnas problēmas:
⦁ gluži tāpat kā pamatskolā un vidusskolā, jaunieši ar
invaliditāti nesaņem pietiekamu atbalstu ne finansiālā ziņā, ne arī
iespējās individualizēt mācību procesu;
⦁ darba devēji nav ieinteresēti pieņemt darbā cilvēkus ar
invaliditāti, jo tas, atkarībā no katra konkrētā gadījuma, prasa
papildus darbu, piemēram, individuālu darba vietas piemērošanu,
citādāka darba grafika saskaņošanu, pienākumu pārdali darba vietā
utml.; no valsts puses jāizstrādā politika (piem., nodokļu
atlaides), kas radītu darba devējos vēlmi un ieinteresētību
ieguldīt darba un laika resursus, lai pieņemtu darbā cilvēkus ar
invaliditāti; šobrīd jauniešiem ar invaliditāti nav motivācijas
censties un mācīties, jo cilvēka cienīgs darbs tāpat
“nespīd”.
Ar cieņu Dace.
Piemērs Nr.3:
Mana meita Ērika ir 16. gadu veca. Viņai ir Bērnu Cerebrālā Trieka.
Bērnībā bez pieaugušo palīdzības nevarēja staigāt, jo bija
līdzsvara problēmas, traucēta roku sīkā motorika un rinalālija,
prāta spējas atbilda vecumam.
Kad pienāca skolas vecums, tad sākām meklēt skolu, kura būtu gatava
viņu uzņemt. Saskārāmies ar to, ka skolās nebija liftu, pa kāpnēm
bez uzraudzības meita nevarēja pārvietoties. Arī skolotāji nebija
gatavi vispārizglītojošajās skolās strādāt ar šādu bērnu, jo darba
temps ir lēnāks, rakstīšana ar roku nebija iespējama, liels
skolnieku skaits klasē. Man bija svarīgi, lai meita ne tikai apgūtu
mācību vielu, bet arī saglabātu un uzlabotu savu veselības
stāvokli.
Vienīgā skola, kura nodrošināja visu vajadzīgo veiksmīgam mācību
procesam, bija Rīgas 66. vidusskola. Tagad mana meita ar sekmīgām
atzīmēm un labu veselības stāvokli nonākusi līdz 9. klasei. Tas
bija iespējams, pateicoties pielāgotai videi skolā, mācību
procesam un līdzekļiem, nelielam skolēnu skaitam klasē un
profesionāliem skolotājiem, fizioterapeitiem. Tā ir vienīgā skola
Rīgā, kur ir vispārizglītojoša mācību programma un papildus arī
rehabilitācija( ārstnieciskā vingrošana, masāža).
Ar cieņu Mārīte
Piemērs Nr.4:
Mana meita Kristiāna Rubīna mācās Rīgas 66.speciālās vidusskolas
10. klasē. Viņai ir 17 gadi.
Viņa ir priekšlaicīgi dzimusi meitenīte, diagnoze – bērnu cerebrālā
trieka, invaliditāte no bērnības. Ikdienā pārvietojas ar
staigāšanas rāmi – rollatoru, lielākus attālumus veic
ratiņkrēslā.
Pats galvenais, manuprāt, šobrīd un turpmāk, domājot par studēšanu
augstskolā, ir vides nepieejamība.
Vislabāk būtu gribējušas mācīties tuvāk dzīvesvietai, tomēr Juglā
nav skolas, kas būtu piemērota bērniem ar īpašām vajadzībām.
Mēģinājām mācīties Rīgas 45.skolā ar mūzikas novirzienu, kas ļoti
patīk Kristiānai. Tā ir diezgan tuvu mājām, iekārtots lifts. Tomēr
izturējām tikai gadu. Iemesli vairāki – klasēs daudz skolēnu,
speciālā pedagoga nav, individuālas pieejas nav,
ieinteresētības nav, nevar nokļūt ne uz bibliotēku, ne uz sporta
zāli. Kristiāna katru dienu bija uztraukusies par to, kā viņa tiks
galā.
Šobrīd esam Rīgas 66.speciālajā vidusskolā. Ir savādāk. Klasēs ir
mazāk skolēnu, pieejams lifts, ārstnieciskā vingrošana, masāžas,
asistentu pakalpojumi, ja nepieciešams. Tas viss ir pozitīvi.
Tomēr mācību process tāpat sagādā ne mazums rūpju un uztraukumu.
Kristiānai ķermeņa labā puse ir vājāka. Līdz ar to, rakstīšana
sagādā lielas grūtības. Tāpēc, jau no 5. klases, viņa raksta un
pilda uzdevumus datorā. Skolotāji to redz, tomēr pretimnākšanas
nav. Tiek izdalītas darba lapas, kur jāraksta ar roku. Tāpat arī
nav iespējas izdrukāt sagatavoto darbu.
Ar šo visu es vēlos teikt, ka skolotāji nav īpaši ieinteresēti.
Bērniem ar invaliditāti vajadzētu individuālāku pieeju. Viņi var
izdarīt to pašu, ko pārējie bērni, tikai lēnāk un ar atbalstu,
piemēram, speciālā pedagoga atbalstu, kurš ir kā „deficīta prece”,
finanšu trūkuma dēļ.
Skolotāji vislabāk redz, kas bērnam labāk padodas – eksaktie vai
humanitārie mācību priekšmeti. Lielākas prasības skolotājiem tad
vajadzētu izvirzīt tajos priekšmetos, kas bērnam labāk
padodas.
Tad rastos lielāks un skaidrāks mērķis par to, kādu profesiju
izvēlēties vai kādā augstskolā studēt, jebkurā gadījumā kļūstot par
noderīgu cilvēku sabiedrībai, bet, galvenais, gūstot
pašapliecinājumu savai varēšanai.
Ar cieņu Sandra.
Piemērs Nr.5:
Manai meitai Annai K ir invaliditāte kopš dzimšanas (dzemdību
trauma-asinsizplūdums galvas pieres un deniņu daļā ) -
diagnoze Cerebrālā trieka -spastiska diplēģija. Īstenojot regulāru
ilgtermiņa individuālu rehabilitācijas programmas procesu kopš
dzimšanas 25 gadu garumā ieskaitos sešas operācijas kopumā
(ilggadīgs ortožu aprīkojums un trīs operācijas notām tika veiktas
Vācijā ), Anna staigā ar nūjošanas nūjām un pati vada
automašīnu.
Šovasar Anna absolvēja Baltijas Starptautiskās akadēmijas Dizaina
skolu un ieguva pirmā līmeņa augstāko profesionālo izglītību Vides
dizaina apakšprogrammā Vizuālā komunikācija. Anna ir
absolvējusi Valsts SIA „Rīgas Tūrisma un radošās industrijas
tehnikums” interjera dizaina nodaļu, 3 gadus apmeklējusi LMA
sagatavošanas kursus. Absolvējusi 85. vidusskolā 9 klases. Daudzus
gadus apmeklējusi ANNAS ielas animācijas studiju.
Šobrīd Anna studē foto dizainu Rīgas stila un modes profesionālajā
vidusskolā Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansētās
profesionālās izglītības programmā JAUNIEŠU GARANTIJAS projekta
ietvaros. Papildus apmeklē privātu zīmēšanas un gleznošanas
studiju.
Divas reizes ir mēģinājusi iestāties Latvijas Mākslas akadēmijā,
bet vienmēr mazliet punkti pietrūka.
Anna ir pārliecināta, ka viss ko viņa līdz šim ir paveikusi dos
iespēju piepildīt sapni un iestāties Mākslas akadēmijā
Audio-vizuālās mediju mākslas nodaļa: „Kustība. Attēls. Skaņa”
apakšnozarē, kur programmā tiek studēta animācijas režija, dažādi
animācijas veidošanas paņēmieni, secīgi apgūti gan klasiskās, gan
digitālās animācijas veidošanas principi, kā arī tiek apzināts
laikā bāzētu mediju daudzveidīgais pielietojums gan lineāru, gan
poētiski daudzslāņainu vizuālo stāstu radīšanā.
Lai varētu sasniegt šī brīža rezultātus vajadzēja pārvarēt daudz
šķēršļus:
Pēc Valeo dienas centra apmeklēšanas un Ped. Med. komisijas
ieteikuma apmeklēt vispārizglītojošo skolu. Annu dzīvesvietai
tuvākajā 85. skolā uzņemt negribēja un ieteica speciālo skolu.
Pamatojumi bija dažādi-bērns tiks mocīts, integrēt vajag
pakāpeniski, speciālajā skolā būs vieglāk. Anna apmeklēja
sagatavošanas klasi, un sekmes bija labas, tāpēc pamata 100%
atteikumam nebija. Mācību pārzine veica aptauju vecāku vidū, vai
viņi vēlas ar tādu bēru ar invaliditāti vienā klasē mācīties un
tikai viens nevēlējās. Bija nokomplektētas divas pirmās klases
viena atradās pirmajā stāvā otra trešajā stāvā, bet abu klašu
audzinātājas nevēlējās Annu savās klasēs. Viena pateica direktoram,
ka ies no darba projām, ja invalīdu ieliks viņas klasē, bet otra
bija mācību pārzine, kas aizbildinājās ar darba apjomu un klasi
trešajā stāvā. Es ar visiem dokumentiem griezos pē palīdzības
Bērnu fondā un tad ar mani vēl diskutēja Skolu valdes darbinieces,
kas nebija redzējušas ne Annu ne Annas darbus, un ieteica, lai sūta
Annu speciālajā skolā, jo tas Annai būs vieglāk. Augusta pašās
pēdējās dienās no divām lielām klasēm izveidoja trešo klasi, uz
kuru novirzīja vājākos skolniekus un Annu. Klases telpu atrada
otrajā stāvā un par klases audzinātāju iecēla jaunu skolotāju ar
vidējo pedagoģiskās skolas izglītību, kas tikko atgriezās darbā pēc
trešā bērna dekrēta atvaļinājuma. Tā nu es Annu ortozēs un ar
staiguli katru dienu nesu uz otro stāvu. Anna sekmīgi mācījās un
līdz ceturtās klases beigšanai lielas problēmas nebija, jo visu
vajadzīgo papildus uzmanību un palīdzību nodrošināja mūsu
ģimene.
Pārejot uz 5 klasi mācības notika katra savā kabinetā. Atkal tika
aktualizēts jautājums, ka Anna jāpārceļ uz citu skolu, jau konkrēti
45. vidusskolu, kur vide būtu piemērotāka. 85 vidusskola atrodas
tieši pie mūsu mājas (mana vectētiņa bijušajā dārzā), un pat pāri
ielai nav jāiet. Anna jau uz skolu gāja pati ar divu spieķu
palīdzību un pa kāpnēm arī pārvietojās pati. Kad es no sava bērna
dzirdēju jautājumu: “Vai tāpēc, ka manas kājas mani neklausa tik
labi, man jāiet prom no skolas un maniem draugiem?” es tomēr izlēmu
uz citu skolu Annu nepārcelt. Direktors aizbildinājās ar skolas
akreditāciju un skolu valdes inspektores viedokli, kuru man vajagot
respektēt. Teicu, ka sagatavošos uz šī jautājuma risināšanu.
Jautājumu par Annas mācīšanos 85. vidusskolas 5. klasē risinājām
Bērnu lietu ministrijā pie ministra Baštika kunga, kopā ar citiem
resoru pārstāvjiem. Secinājumā Bērnu fonda prezidents Bērziņa kungs
un Baštika kungs konstatēja, ka tā ir tikai atbildīgo personu
attieksme. Parakstīju dokumentu, ka es necelšu iebildumus, ja kāds
negadījums skolā notiks. Un tā Anna sekmīgi pabeidza 9.
klasi.
Mēs kopā ar Annu, psihologu, ģimeni, pieaicinātu mākslinieku
izvērtējām Annas vēlmes, spējas un talantus. Anna turpināja mācības
toreiz “Rīgas amatu vidusskolā” (tagad Valsts SIA „Rīgas Tūrisma un
radošās industrijas tehnikums”) interjera dizaina nodaļā.
Pieredze rāda, ka, uzsākot izglītības procesu, visiem jānodrošina
vienādas iespējas iekļauties sabiedrībā arī bērniem ar invaliditāti
– funkcionāliem traucējumiem un jānodrošina viņiem individuāla
atbalsta programma arī mācību procesam (Annas gadījumā to
nodrošināja ģimene, kas to finansiāli spēja). Neviens speciālists
uz 100% nespēj paredzēt bērna attīstības procesu un rezultātus
ilgtermiņā.
Ped. Med. Izvērtēšanas komisijai, vērtējot bērns noteikti jāņem
vērā speciālistu viedokļi, kas ar bērnu strādājuši pirmskolas
periodā.
Dažām augstākajām mācību iestādes ir izstrādāta un tiek īstenota draudzīgas attieksmes politika pret jauniešiem ar invaliditāti – funkcionāliem traucējumiem, tā samazina mācību maksu, nodrošina stipendiju un uzņem ārpus konkursa (Stradiņa Universitāte, Baltijas Starptautiskā akadēmija un..), kas veicina jauniešu ar invaliditāti – funkcionāliem traucējumiem augstākās izglītības apguves iespējas, integrāciju darba tirgū un sabiedrībā kopumā.
Būtu vēlams, lai šo jauniešiem ar invaliditāti – funkcionāliem
traucējumiem draudzīgās attieksmes politiku īstenotu visas Latvijas
augstskolas.
Ar cieņu Ilze.
Secinājumi un ieteikumi
1. Rīgā ir dažas vispārējās izglītības iestādes pielāgotas mācībām
skolēniem ar kustību traucējumiem. Īpaši jāizceļ 45. vidusskola,
kurai ir izstrādāta speciālās pamatizglītības programma
izglītojamiem ar fiziskās attīstības traucējumiem un 66.
vidusskola, kura sadarbībā ar biedrību “Mēs esam līdzās” ir
izveidojusi speciālu klasi skolēniem, kuriem ir grūti iekļauties
mācību darbā. Bet diemžēl citās pilsētās šādas mācību iestādes nav,
tāpēc bērnus ar kustību traucējumiem jau sākumskolā novirza uz
speciālo programmu skolām un visas ar to saistītās tālākās
izglītošanās iespējas 21011111 programmā nav iespējamas. Līdz ar to
jaunieši tālāk nevar apgūt arodizglītību vispārējā piedāvājuma
profesijās, jo nepieciešamas vispārējās izglītības iestādes
izglītības dokuments un attiecīgā līmeņa zināšanas un prasmes, ko
neparedz speciālās programmas.
2. Vispārējās izglītības iestādēs ir mazs procents skolēnu ar
invaliditāti līdz 9. klasei, jo nav nodrošināta kvalitatīva
papildus atbalsta programma mācību procesam (periodiskas
individuālas konsultācijas un papildus nodarbības atsevišķos mācību
priekšmetos). Tas tiek uzlikts uz vecāku (neprofesionāļu) pleciem
un naudas maka. Bieži ir vājas zināšanas, lai turpinātu izglītību
vidējā mācību posmā, kas Latvijā nav pieņemts par OBLIGĀTU. Svarīgs
faktors ir vecāku uzņēmība un zināšanas, lai bērnu spētu integrēt
vispārējās izglītības skolās un arī finansiālās iespējas nodrošināt
papildus pedagoģisko palīdzību atsevišķos priekšmetos, jo valsts to
nenodrošina.
3. Būtu nepieciešams Valsts izglītības satura centram
vidusskolēnus, arodizglītības audzēkņus un viņu vecākus informēt
par atbalsta pasākumiem centralizēto eksāmenu
kārtošanā. Jāatzīst, ka vidusskolas izglītība šobrīd
nav obligāta un tādēļ ne labprāt uzņem vidusskolās jauniešus ar
invaliditāti, jo tas ir papildus darbs pedagoģiskajam sastāvam.
4. Būtu vēlams ierosināt katrai augstskolai izstrādāt sociālās
atbildības plānu, kā tas ir Stradiņa Universitātē, Baltijas
starptautiskajā akadēmijā, kur cilvēkiem ar invaliditāti un
bāreņiem ir noteiktas priekšrocības, kas veicina jauniešu ar
invaliditāti izglītības procesu un sociālo integrāciju kopumā.
Valstij būtu jānodrošina stipendija (ārpus konkursa) jaunietim ar
invaliditāti, ja viņš sekmīgi mācās un regulāri apmeklē mācību
iestādi, jo invaliditātes pabalsta apmērs ir niecīgs. Kāpēc
stipendija bez konkursa? Cilvēks ar invaliditāti nespēj vienlaikus
studēt un strādāt, lai nopelnītu iztiku.
5. Valstij un pašvaldībām kopā būtu jārisina vides pieejamības
jautājums dzīvesvietās un jauniešiem, kas mācās vidusskolās,
tehnikumos un augstskolās (kas šobrīd valstī nav obligātā
izglītība) vides pieejamība vai sociālais dzīvoklis ir jānodrošina
ārpus kārtas, lai veicinātu izglītības procesu. Pašvaldībām būtu
jārada iespēja studentiem ar invaliditāti nokļūt mācību
iestādēs.
6. Valstij būtu jāatrod finansējums augstskolu, tehnikumu
pielāgošanai studentiem ar invaliditāti. Pozitīvs piemērs ir
Liepājas Universitāte, kas PSRS laikā celtā ēkā ir iekārtojusi
estētiski noformētu pandusu un liftu. Arī Baltijas starptautiskajā
akadēmijā ir daļēji nodrošināta vides pieejamība.
7. Lai spētu integrēties sabiedrībā, jauniešiem ar invaliditāti
ikdienā ir ļoti svarīgi saņemt fizioterapiju un citas terapijas,
kas palīdz saglabāt un nodrošināt stabilu veselības stāvokli.
Studijām augstskolā jauniešiem ar invaliditāti mūsu valstij un
pašvaldībām nav finansiālas atbalsta programmas (īpašas
stipendijas) , kā arī finansiāls atbalsts
rehabilitācijas pakalpojumu veikšanai. Pašvaldības (tai skaitā
RDLD) uzskata, ka pakalpojumi jānodrošina tikai līdz 18 gadiem. Par
to biedrība ir (LBaKT) diskutējusi vairākkārt, lai studentiem un
skolniekiem pēc 18 gadiem tiktu nodrošināta vismaz minimāla
rehabilitācijas programma (ārsta reh. uzraudzībā, nod. baseinā ar
speciālistu vismaz 1 reizi ned. fizioterapijas nod. vismaz 1 reizi
ned. un psihologa atbalsts vismaz 10 nod. gadā).
8. Jaunieši ar invaliditāti nav pārliecināti par savām izredzēm
nākotnē pēc studijām iekārtoties darbā., jo darba devēji nav
ieinteresēti ņemt darbā cilvēku ar īpašām vajadzībām - ierobežotās
funkcionālās spējas, ietekmē arī darba tempu un komunikāciju.
Nodokļu atvieglojumi ir zemi, bet prasības vides pielāgotībai ir
augstas. Valstij būtu jārada īpaši nodokļu atvieglojumi, atbalsta
sistēma darba devējiem, lai sekmētu jauno speciālistu ar
invaliditāti-funkcionāliem ierobežojumiem integrēšanos darba
tirgū.
Par cilvēku ar invaliditāti darba devējam vispār nebūtu jāmaksā
darbaspēka nodokļi , vai tikai ļoti mazs 10% no kopējiem VSAOI
nodokļiem. Valstij būtu jāuzņemas sociālās apdrošināšanas izmaksas
90%apmērā, jo tas veicinātu cilvēku ar invaliditāti nabadzības
samazināšanos un integrāciju sabiedrībā.
Ļoti lūdzam biedrības „Latvijas Bērniem ar Kustību
Traucējumiem” jauniešu un viņu vecāku vārdā palīdzēt šos jautājumus
juridiski risināt un sakārtot kopā ar valsts un pašvaldību
struktūrām. Šis jautājums Latvijā ir aktuāls, jo cilvēku ar
invaliditāti, īpaši bērnu, pēc statistikas un Veselības un
darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas datiem strauji
palielinās.
Biedrības LBaKT valdes priekšsēdētāja Ilze
Kenne
mob.29460606
31.08.2016.